Timișoara și Cluj-Napoca, orașe aflate în topul primelor trei orașe ca dezvoltare a pieței spațiilor de birouri din România, ar putea avea metrou în viitor. Cei doi primari au prevăzut în bugetele locale sume pentru studiile de evaluare a lucrărilor.

Primăriile din ambele orașe au alocat bugete pentru studii de pre-fezabilitate (Timișoara în 2017 și Cluj-Napoca în 2018), în listele cu obiectele de investiții. În urma acestor studii, se vor analiza traseele viitoarelor linii de metrou, bugetele ce trebuie alocate pentru construirea rețelelor și durata estimată a lucrărilor.

Zonele de birouri sunt luate în calcul pentru construirea unor viitoare stații de metrou, în ambele orașe, dovadă fiind faptul că ele sunt deja enumerate în lista scurtă vehiculată în acest moment de edilii locali.

În Cluj-Napoca, printre zonele cu posibile stații de metrou în viitor se numără Florești, Polus, Gara Centrală și Aeroport.

În propunerea de buget a Primăriei municipiului Cluj-Napoca pentru 2018, aflată în dezbatere publică, este prevăzută suma de 3,482 milioane de lei pentru a finanța mai multe studii de pregătire a viitoarelor lucrări.
Și la Timișoara se pregătește implementarea unei rețele de metrou.

Potrivit unei declarații din 2017 a primarului Nicolae Robu, posibile stații ar putea fi în zonele de la Gara de Nord, Iulius Mall, Openville, Grădina Zoologică, Aeroport. Anul trecut, Primăria Timișoara a avut alocată suma de 137.000 lei pentru studii de fezabilitate.

Proiectul mixt Openville din Timișoara are în acest moment birouri care totalizează 31.000 mp, în două clădiri de clasă A inaugurate în 2017. Spațiile de birouri sunt certificate LEED și respectă standardele clădirilor verzi. Suprafața totală de birouri din Openville va ajunge la 50.000 mp de spații moderne, la sfârșitul lui 2018, când va fi inaugurată cea de-a treia clădire UBC 3.

În viitor însă, proiectul va fi extins, estimându-se o suprafață totală de birouri de circa 100.000 mp, ceea ce înseamnă un trafic de minim 10.000 corporatiști care vor veni zilnic la birou, în acest complex.

Spre comparație, în București, cele mai aglomerate stații de metrou, Aurel Vlaicu și Pipera, au fost tranzitate zilnic de 33.360 persoane, în 2017, potrivit cifrelor furnizate de Metrorex la cererea Ziarului financiar. Cea mai aglomerată stație de metrou din zona corporatistă este Aurel Vlaicu, cu un total de aproape 7 milioane de călători în 2017, iar pe locul doi stația Pipera, cu 6 milioane de călători.

Existența metroului este un punct important în criteriile de selecție, atunci când companiile sunt în căutarea unui sediu de birouri în București, potrivit lui Alexandru Petrescu, Manager ESOP, aflându-se în top 3 cerințe.